Terkini

7 Punca Mulut Berbau

Terasa tersingung apabila orang tutup hidung apabila anda bercakap berhadapan dengan mereka, Letih terpaksa berungkali gosok gigi 3 jam sekali. Terbukti anda mengalami masaalah mulut berbau.

Ketahui punca yang menjadi penyebab kepada mulut berbau.

 

1. Kafein

kafein kesuburan

Pengambilan kefiein seperti kpopi atau merokok sebelum tidur ia akan menyebab kan mulut kering dan menjadikan mulut busuk. Begitu juga kalau mengambil makanan pedas kesannya adalah sama.

2. Lidah yang kotor

a32ac45e-9f87-490f-94a5-9d63918f844c.jpg.w480

Lidah dibiarkan kotor tidak diberus. Ini kerana permukaan lidah upama spam ia akan menyimpan banyak bakteria. Bakteria tersebut juga antara penyumbang kepada masaalah mulut berbau.

 

2. Protein

flour2_0

Pengambilan protein yang berlebihan, lebih-lebih lagi protein dari danging merah, Ini kerana sewaktu proses pembakaran lemak untuk mengahasilkan tenaga ia akan mengahasil satu kompaun yang dipanggil karotene. Karotene ini yang membuatkan mulut berbau.

3. Demam dan selsema

demam

Demam selesema juga boleh menjadi penyumbang kepada masaalah mulut berbau ini disebabkan dari bakteri yang memakan cairan selsema dan menghasil bau busuk, dan ia juga akan mengakibat mulut kering.

 

4. Ulser

ulser

Ulser adalah disebabkan dari bakteria Helicobater pylori dan ini juga akan menyebab kan mulut berbau. Selain dari ulser sakit gusi juga menjadi penyebab mulut berbau. Di antara tanda-tanda penyakit gusi adalah

  • Gusi bengkak atau bernanah
  • gusi yang senang berdarah
  • Gigi bergoyang
  • Gigi sensitif
  • Sakit pada gigi semasa mengunyah
  • Karang gigi

5. Tonsil bengkak

ulser tekak

Tonsil bengak juga menyebabkan mulut berbau. Ini adalah disebabkan bakteria yang melekat pada tonsil. Amalan kumur dengan air garam mampu untuk membuangkan bakteria dan secara langsung dapat mengurangkan bengkak tonsil.

 

6. Makanan manis

National-Donut-Day-6.7.14

Makanan, snek dan manisan juga boleh menjadi penyubang kepada mulut berbau kerana sisa-sisa makanan manis ini yang berada dalam mulut akan membiakan bakteria kerana kandungan gula yang tinggi dalam makan menjadi penyubang kepada pembiakan bakteria.

7. Gastrik

tanda-tanda-gastrik-simptom-rawatan-ubat

Selain punca dari dalam mulut, masaalah gastrik dan angin dari dalam perut juga boleh menjadi punca mulut berbau. Kerana gas yang dirembeskan dari aktiviti kimia dalam perut itu yang mengahsil bau yang busuk.

 

Hindarilah masaalah ini dari puncanya. Amalan permakanan sihat dapat membantu masaalah mulut berbau. Hasilnya tambah yakin bila berhadap dengan orang ramai.

The post 7 Punca Mulut Berbau appeared first on LelakiSihat.Com - Tips & Info Kesihatan Lelaki.

SUMBER : http://gengviral.blogspot.com/
ADS HERE

About Jubah Semalam

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.