Terkini

Bukan Mudah Menjadi Lelaki di abad ke 21

 man

 

Faktor persekitaran dan usia yang semakin lanjut menyebabkan tahap testosterone semakin menurun dari tahun ke tahun. Hari ini terdapat banyak faktor lain yang mempercepatkan penurunan tahap tetstosterone dalam badan menyebabkan kita menjadi lesu, letih dan kurang bermaya. Antara faktor-faktornya adalah seperti berikut:

  • 1) Kicap Soya

    Berhati-hati dengan perasa di kedai sushi. Terutamanya kicap soya.Soya mengandungi isoflavon —sebatian yang meningkatkan tahap estrogen dalam badan sambil mengurangkan testosteron.Elakkan sos soya, susu soya, tauhu, dan semua produk yang lain dengan soya …melainkan anda suka mempunyai libido rendah, tenaga yang rendah, kehilangan otot tanpa lemak dan semua akibat lain tahap T rendah.

    Soy sauce and soybean

     

  • 2) Ubat Statin
    Biasanya Statin adalah kandungan yang terdapat dalam ubat sakit jantung.Ramai lelaki mengambil statin ubat untuk mencegah strok, serangan jantung, tekanan darah tinggi, dan penyakit kardiovaskular lain. Malangnya, dalam 5 kajian klinikal yang melibatkan 501 lelaki pertengahan umur yang mempunyai kolesterol yang tinggi, dengan mengambil statin merendahkan tahap testosteron pada purata 0.66 nmol perliter.

 

  • 3) Botol Dan Bekas Plastik
    Dalam filem The Graduate, seorang lelaki tua menasihatkan seorang lelaki muda Dustin Hoffmanuntuk pergi ke dalam kilang plastik. Tetapi plastik mungkin sebenarnya berbahaya kepada kejantanan anda, kerana Bisphenol A (BPA) – bahan kimia yang terdapat dalam plastik polikarbonat yang biasa digunakan untuk membuat bekas makanan dan minuman.

    botol

    Kajian menunjukkan bahawa BPAA boleh meresap ke dalam makanan atau minuman yang anda makan atau minum dari bekas plastik, di mana ia kemudian memasuki aliran darah anda. Dan itulah masalah, kerana kajian yang diterbitkan dalam jurnal Toksikologi Surat mendapati bahawa BPA menyebabkan “keracunan pembiakan” – termasuk penurunan tahap testosteron dalam plasma.

 

  • 4) Pesakit diabetes atau berisiko menjadi pesakit diabetes(Keturunan)
     Satu kajian ke atas 580 lelaki yang menghidap diabetes jenis 2 yang disiarkan dalam Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism mendapati bahawa 57% telah mengalami penurunan tahap  testosteron.Testosteron yang rendah adalah kurang terjadi di kalangan lelaki yang menghidap diabetes jenis 1, walaupun dalam kumpulan itu, satu daripada lima lelaki dengan diabetes jenis 1 mengalami penurunan tahap testosteron.

 

  • 5) Pendedahan Kepada Radiasi.

    Bahaya radiasi adalah dramatik dan terkenal, dan kini ada lagi satu lagi: radiasi yang boleh mengurangkan tahap testosteron.Satu kajian dalam Journal of Urology diikuti 555 orang yang menerima sinaran pancaran luaran untuk merawat kanser prostat. Hasilnya, purata 17% pengurangan dalam tahap testosteron dalam tempoh 6 bulan.

 

  • 6) Kepentingan mendapat tidur malam yang baik.

    Dr. Andre Guay, pengarah bagi Pusat Fungsi Seksual di Lahey Clinic Northshore, melaporkan bahawa apnea tidur menyebabkan oksigen yang rendah di dalam darah, yang menghalang kelenjar pituitari dari isyarat buah zakar menghasilkan testosteron.Ini boleh menyebabkan paras testosteron yang lebih rendah.

    happycouplesleep

  • 7) Pengambilan Makanan Tambahan Yang Mengandungi Zat Besi.

    Zat besi diiklankan kepada wanita sebagai ubat untuk “darah yang lemah.” Tetapi laporan daripada UCLA mengatakan bahawa pada lelaki, kelebihan pengeluaran zat besi boleh menyebabkan penurunan tahap testosteron.

  • 8) Steroids
     Anda tahu bahawa steroid adalah tidak elok untuk tubuh badan. Namun banyak lelaki yang ingin mendapatkannya dan masih menggunakannya. Terutamanya ahli sukan bina badan.Sebenarnya tidak perlu, kerana beberapa kajian telah menunjukkan bahawa penggunaan steroid merendahkan tahap testosteron pada lelaki dewasa yang sihat. Pengambilan steroid juga boleh mengurangkan pengeluaran sperma dan menyebabkan kerosakan hati yang serius.

 

  • 9) MSG Dan Bahan Kimia Seumpamanya.

    Ada senarai panjang bahan-bahan yang digunakan dalam produk pembuatan yang dikenali untuk mengurangkan tahap testosteron. Ini termasuk bahan kimia yang digunakan dalam penyegar udara,plastik,merkuri,racun perosak dan sebatian parabends yang biasa ditemui dalam produk kosmetik. Juga yang perlu dielakkan excitotoxins. Ini adalah bahan kimia yang ditemui dalam banyak produk makanan termasuk aspartame, pemanis tiruan yang lain, diet soda, makanan diet yang lain, MSG dan protein sayuran dihidrolisiskan dan minyak.

    msg

  • 10) Lakukan Pemeriksaan Dengan Ahli Farmasi.
    Penggunaan ubat-ubatan tertentu, termasuk ubat penahan sakit opiat dan sesetengah hormon, boleh juga menjejaskan pengeluaran testosteron.
Peringatan:
Kajian klinikal yang tidak terkira banyaknya membuktikan bahawa testosteron yang rendah mempunyai banyak kesan buruk termasuk kehilangan otot, berat badan, libido rendah, cepat marah dan keletihan. Seperti yang anda baru baca, masa dan alam sekitar sedang berkomplot untuk merompak testosteron  dan kecergasan lelaki.

Penyelesaian:
Melakukan senaman dan perubahan gaya hidup lain yang boleh meningkatkan paras testosteron anda secara semulajadi. Mengambil nutrien sihat -herba, asid amino, mineral, vitamin – yang mencetuskan badan anda untuk menghasilkan testosteron baru.

Akhir kata, anda boleh cuba produk tempatan, Alpha Capsule M-Prolabs yang 100% diperbuat dari herba tempatan yang boleh membantu meningkatkan kecergasan dan peningkatan tahap testosteron dalam badan sehingga 200%.

 

 

The post Bukan Mudah Menjadi Lelaki di abad ke 21 appeared first on LelakiSihat.Com - Tips & Info Kesihatan Lelaki.

SUMBER : http://gengviral.blogspot.com/
ADS HERE

About Jubah Semalam

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.