Terkini

8 Makanan Berkesan Buang Toksin Dari Tubuh

Makanan yang masuk ke dalam tubuh kita hari ini tak dinafikan banyak mengandungi bahan kimia. Ditambah pula dengan pencemaran udara dan juga pengambilan ubat-ubatan menyebabkan tubuh penuh dengan toksin atau racun.

Jadi adalah penting untuk kita mengeluarkan semua toksin ini bagi memastikan tubuh sihat dan bebas dari penyakit.

Antara proses yang biasa dilakukan untuk mengeluarkan toksin ini adalah detoks. Paling sinonim dengan kita adalah air detoks terutamanyanya air lemon.

Perlu diketahui detoksifikasi tidak memerlukan proses yang rumit, selain air detoks tadi anda juga boleh melakukannya dengan mengamalkan makanan tepat yang mampu membantu membersihkan racun dan ‘sampah’ di dalam tubuh.

 

8 MAKANAN BUANG TOKSIN DARI TUBUH 

Berikut adalah makanan detoks yang boleh anda amalkan.

1. Avokado

avocado-on-a-wooden-table

Memang harganya akan mahal tapi berbaloi kerana ia kaya antioksidan. Salah satu unsur antioksidan yang terkandung di dalamnya adalah glutathione.

Ia akan membersihkan tubuh dengan cara mengeluarkan unsur yang beracun dari tubuh menjadikan tubuh rasa lebih sihat dan segar.

2. Cranberry

Cranberries2

Buah ini baik untuk mencegah jangkitan saluran kencing dan menyingkirkan racun yang mendap selain bersifat antibakteria.

3. Kubis

image (3)

Menurut Food Fermentation Laboratory, U.S. Department of Agriculture, Agricultural Research Service, North Carolina State University, kubis sarat dengan unsur sulfur yang penting untuk membantu menyingkirkan racun dalam makanan dan ubat-ubatan yang masuk ke dalam tubuh.

4. Lemon

lots-of-lemons

Lemon sudah diketahui ramai buah kaya dengan khasiat. Ia mengandungi banyak vitamin C dan antioksidan yang dapat melindungi hati dan membersihkannya dari toksin.

5. Brokoli

Broccoli1

Jika anda tidak suka brokoli, seharusnya anda belajar menyukai sayur ini. Brokoli mempunyai enzim yang dapat membantu  sistem pencernaan tubuh bekerja dengan efisien.

Brokoli mentah adalah yang terbaik kerana  nutrisi di dalamnya masih penuh, belum terjejas akibat proses pemanasan.

6. Bawang Putih

kebaikan-2Bbawang-2Bputih

Seperti kubis, bawang putih juga kaya akan sulfur untuk membersihkan tubuh dari dalam. Bawang putih juga memiliki sifat antibiotik yang membantu memulihkan radang.

Ada banyak kelebihan dari kesihatan jika mengamalkan bawang putih secara teratur. Kini di pasaran sudah ada suplemen bawang putih. Tapi bawang putih segar tetaplah yang terbaik.

7. Limau

limau

Dalam catatan Journal of Agricultural and Food Chemistry tahun 2013, buah limau ini dapat membantu membersihkan sistem pencernaan dan mencegah pembentukan batu ginjal. Ia juga rendah kalori yang baik untuk diet.

8. Biji Bunga Matahari

Manfaat-Biji-Bunga-Matahari-Untuk-Kesehatan

Jika mahu makan jajan, ambil yang ini. Ia menolong proses detoks pada bahagian hati. Selain mencegah penumpukan kolesterol yang membahayakan jantung dan pembuluh darah.

Semua makanan ini terdiri dari sayur dan buah, jadi tak tiada kesan sampingan melainkan ia menambah baik kesihatan anda.

The post 8 Makanan Berkesan Buang Toksin Dari Tubuh appeared first on LelakiSihat.Com - Tips & Info Kesihatan Lelaki.

SUMBER : http://gengviral.blogspot.com/
ADS HERE

About Jubah Semalam

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.